Wat
is er dan veranderd?
U wordt niet meer verplicht door de wet om gestraft te worden na
een ongeval, maar... de verzekerings-
maatschappijen vinden dat er wel gestraft en uiteraard ook
beloond moet kunnen worden.
De maatschappijen zijn nu echter vrij om te bepalen hoe hard er
gestraft en hoe hard er beloond wordt.
Het aloude systeem blijft in feite haar oude fundamenten
behouden. Elke maatschappij schaaft er naar eigen
goeddunken aan.
In de praktijk zien we dat heel "goede" chauffeurs nog meer dan
vroeger beloond worden en
dat
“slechte" chauffeurs nog zwaarder gestraft worden. Iedere
maatschappij doet haar uiterste best om “goede"
risico's binnen te rijven door goedkope premies aan te bieden.
De keerzijde van de medaille is alom gekend:
"slechte" bestuurders betalen soms nog meer dan vroeger het
gelag...
Zo zijn er al heel wat maatschappijen die goede bestuurders, die
intussen in de laagste graad geraakt zijn
(nul dus) en nadien toch één ongeval veroorzaken, geen
premieverhoging aansmeren. Ze krijgen een "joker".
Keerzijde van de medaille? Sommige maatschappijen besluiten nog
sneller dan vroeger hun verzekerden die te
vaak op te korte termijn betrokken raken bij een
verkeersongeval:
> nog hogere premies te laten betalen
> op te zadelen met vrijstellingen na een eerstvolgend ongeval
met aansprakelijkheid
> een opzegbrief te sturen na een eerstvolgend ongeval
sluiten